Nyt syn på rygmuskler

Ryggens muskelkæde indtegnet på original anatomisk tegning af A. Versalius fra 1543

Forestil dig ryggens muskler som et langt sammenhængende forløb fra føddernes trædepude, videre på bagsiden af benene, op over baller, ryg, nakke og helt frem til panden.

Muskler er faktisk ikke enkelte dele men hænger sammen med bindevæv og sener til lange funktionskæder. Derfor kan problemer et eller andet sted i den lange kæde påvirke hele kæden.

Prøv selv

For at få en fornemmelse af sammenhængen imellem fodsålen og hele bagsiden af kroppen kan du prøve følgende test:

Bøj dig forover med strakte knæ, læg mærke til ryggens facon og hvordan hænderne hænger, er de parallelle? Hænger den ene hånd højere? Fokuser på hvordan hver side af rygmusklerne føles.

Støt dig nu til en stoleryg mens du masserer den ene fodsål dybt og grundigt på en lille bold eller fodrulle i et par minutter.

Gentag så foroverbøjningen og se om ryg/hænder ser anderledes ud og om du kan føle nogen forskel på de to sider. Ikke alle føler en forskel, men de fleste vil opleve en tydelig øget smidighed i den side der er arbejdet med. Det er en glimrende illustration af hvor stor virkning fodsålen har på hele linjen, helt frem til øjenbrynene.

Fodsålen kan udløse rygproblemer
Fodsålen er ofte kilde til problemer andre steder på muskelkæden, ikke mindst rygproblemer. Fodsålens medsammensvorne er tit korte hasemuskler og øget svaj i lænd og nakke. Årsagssammenhængene kan også gå den anden vej, således at spændinger i ryggen kan give problemer under foden, inflammation i senepladen (fascitis plantaris) hælspore, nedsunken forfod, etc.

Zoneterapi og ondt i ryggen
Teknikker der gør fodsålerne mere levende og kommunikerende, især i vores civiliserede verden hvor fødderne er lukket inde i fodtøj hele dagen, kan i sig selv have en stor virkning på den ovennævnte muskelkæde.

Ved zoneterapeutisk behandling af rygsmerter arbejder vi bl.a. med:

• grundig udspænding/massage af fascierne under fodsålen
  • tests af muskler
  • behandling af spinalnerver med nerverefleksologi
  • afsøgning af andre sammenhænge f.eks med fordøjelse, inflammation, facetledsproblem
  • 6 enkle trin til aflastning af ryggens led
  • psoas musklens rolle og behandling af den
  • grundig behandling af hele rygområdet på fødderne
  • fasciebehandling

Vi har skrevet en artikel til zoneterapeuter om disse sammenhænge, den finder du her ->

Tags:

Ingen kommentarer.