Mellemørebetændelse

Sover dit barn uroligt om natten kan det være fordi ørerne gør ondt.

Små børn på 1 til 2 år kan ikke udtrykke – eller er ikke bevidste om – at det er ørerne der driller, og der kan derfor ofte gå lang tid med dårlig søvn før ørerne bliver undersøgt.
Det er enkelt at lade lægen måle trykket i ørerne og se om der er væske.
Hvis der er væske i mellemøret eller mellemørebetændelse, hvad kan du så gøre for dit barn?

Du kan hjælpe barnet med selv at klare situationen, der er store ressourcer at hente i den lille krop.
Ud fra mange års erfaringer med behandling af mellemørebetændelse og rådgivning af forældre kan vi anbefale de følgende tips:

Tryk der hjælper
Disse to punkter behandles 2 x 5 minutter dagligt:

Punkt 1 foran øreindgangen

Tryk/ masser let på et punkt lige foran øreindgangen og lige bagved kæbeleddet. Det letter ofte på smerten.

Punkt 2 tyggemusklen masseter

Triggerpunkt i tyggemusklen (Masseter). Punktet finder du lidt længere fremme og lidt lavere på kinden. Her må du gerne trykke lidt dybere, virker afslappende på øret.

Zoneterapi på fødderne i 10 minutter
Børn elsker zoneterapi. Prøv at massere de punkter der har med ørerne og tarmen at gøre. Tarmen fordi den er så vigtig for immunforsvaret.

Tarmen: (På begge fødder)
Masser i cirkler en fod ad gangen med uret. Ikke kun på huden men så dybt i vævet som barnet synes er ok.
Massage af tarmzonerne

Ørerne: Masser svømmehuden imellem alle tæerne og derefter alle tæerne på begge fødder.
Du behandler ekstra grundigt på 4. og 5. tå på højre fod hvis det er højre øre eller vice versa.

Professionel zoneterapi
Virker din egen indsats ikke hurtigt nok kan det være en god ide at supplere med nogle enkelte behandlinger her i klinikken. Vi har stor erfaring i at behandle børn med mellemørebetændelse/væske. Vi underviser og holder oplæg på konferencer for andre behandlere. Læs foredrag om mellemørebetændelse (på engelsk)

Kalk Kalk Kalk
Vidste du at der er ligeså meget kalk i 2 buketter broccoli som i et glas mælk.
Mælk er meget omdiskuteret ved mellemørebetændelse. Få øre-næse-halslæger fraråder mælk, alle komplementærmedicinske behandlere gør det!!
Vi anbefaler at undgå mælkeprodukter (smør er dog ok) indtil ørerne er i orden.
Det anbefalede daglige indtag af kalk for børn fra 1 – 10 år er 600 mg og det er let at opnå selvom man ikke drikker mælk:

• 1 dl mælk = 120 mg kalk
  • 1 dl soyamælk med kalk = 140 mg kalk
  • 1 kop havregryn = 120 mg

Er du i tvivl om dit barn får kalk nok kan du evt. supplere med 1/2 tsk Dolomitpulver (430 mg kalk) dagligt.
Læs mere om kalk her…

Sødt er dumt
Slik, kager, juice, sodavand synes immunforsvaret ikke om. Imens barnets immunforsvar arbejder på højtryk for at reparere ørerne er raffineret sukker simpelthen ren sabotage. Rosiner, dadler, figen og frugt kan det bedre lide.

Støtte til tarmfloraen
1/2 tsk Probiotika Panda dagligt indtil ørerne er i orden. Hvis barnet har fået antibiotika så helst i 2-3 mdr.

Tags:

Ingen kommentarer.